بلیت هواپیما گران شد
به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، «مقصود اسعدی سامانی» درباره دلیل افزایش قیمت بلیت هواپیما طی چند روز گذشته، گفت: شورایعالی هواپیمایی در بهار امسال نرخ ۳۰ درصدی افزایش بلیت هواپیما را تصویب کرد، حتی در ستاد تنظیم بازار هم مطرح و به تصویب...
به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، «مقصود اسعدی سامانی» درباره دلیل افزایش قیمت بلیت هواپیما طی چند روز گذشته، گفت: شورایعالی هواپیمایی در بهار امسال نرخ ۳۰ درصدی افزایش بلیت هواپیما را تصویب کرد، حتی در ستاد تنظیم بازار هم مطرح و به تصویب رسید، فقط اجرای نرخ جدید از سوی سازمان هواپیمایی کشوری ابلاغ نشد.
وی ادامه داد: بعد از ۸ ماه انتظار برای افزایش قیمتها و عدم ابلاغ نرخهای جدید، شرکتهای هواپیمایی ناگزیر برای ادامه حیات و تامین هزینهها مجبور به اعمال میانگین قیمتی ۳۰ درصدی شدند.
اسعدی سامانی توضیح داد: از ابتدای سال ۳۰ درصد دستمزدها افزایش یافته است، هزینه تعرفه گمرکی واردات قطعات و موتور هواپیما از ارز ۴۲۰۰ تومانی به ۲۸ هزار تومان افزایش یافته است، همزمان هزینههای حمل و نقل جهانی تا ۳۰ درصد افزایش یافته است، در این شرایط از دی ماه سال گذشته تاکنون افزایش قیمت نداشتیم.
دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی گفت؛ هزینه خرید لاستیک هواپیما از ۱۲۰۰ دلار به بالای ۲ هزار و ۷۰۰ دلار رسیده است، بر این اساس هزینههای شرکتهای هواپیمایی افزایش یافته است و ما در بهار امسال از شورایعالی هواپیمایی افزایش ۳۰ درصدی نرخ را گرفتیم و تا دو هفته پیش نجابت به خرج دادیم و منتظر ابلاغ بودیم.
به گفته اسعدی سامانی، هر ساعت صندلی پرواز ۴۰ دلار برای ایرلاین هزینه دارد؛ اما میانگین افزایش ۳۰ درصدی قیمتها، باز هم هزینه دلاری هر صندلی پرواز را نمیدهد.
اسعدی سامانی گفت: مخالفت با افزایش قیمت بلیت هواپیما، مخالفت با اجرای قانون آزادسازی است که به صراحت در ماده ۱۶۱ قانون برنامه پنجم آمده است و شرکتهای هواپیمایی در افزایش قیمتها هیچ کار غیرقانونی انجام ندادهاند.
اسعدی سامانی متذکر شد که هم اکنون بیش از ۵۰ درصد ناوگان کشور به دلیل عدم سرمایه در گردش و کمبود نقدینگی ایرلاینها، ناشی از عدم افزایش قیمت بلیت هواپیما، زمینگیر است و اگر وضع مالی ایرلاینها به این شکل ادامه پیدا کند امکان ادامه خدمات وجود ندارد.
دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی گفت: وعده ریالی شدن عوارض فرودگاهی نیز روی زمین ماند و شرکتها همچنان به صورت دلاری پرداخت عوارض را تقدیم دولت میکنند.
وضعیت پروازهای خارجی و داخلی در سال ۱۴۰۰
مقصود اسعدی سامانی درباره عملکرد شرکتهای هواپیمایی در سال گذشته نیز افزود: در سال ۱۴۰۰ شرکتهای هواپیمایی ۱۷۰ هزار و ۱۲۵ پرواز داخلی انجام دادند که ۲۷۷ هزار و ۷۱۰ ساعت پرواز بود.
وی گفت: صندلی عرضهشده ۲۱ میلیون و ۷۶ هزار و ۶۸۴ صندلی و تعداد مسافر جابهجا شده ۱۵ میلیون و ۶۵۰ هزار است. بر این اساس ۲۵ درصد ظرفیت پروازهای داخلی در سال گذشته خالی بود.
وی افزود: سال گذشته شرکتهای هواپیمایی ۲۵ هزار و ۳۵ پرواز خارجی انجام دادند و ۳ میلیون و ۲۵۷ هزار و ۹۸۳ مسافر جابهجا شد. صندلی عرضهشده در این پروازها ۴ میلیون و ۵۵۶ هزار و ۲۳۷ صندلی با ضریب اشغال ۶۹ درصد بود. بر این اساس پروازهای خارجی نیز با ۳۰ درصد ظرفیت خالی خدمت ارایه دادند.
اسعدی سامانی درباره تعداد هواپیماهای موجود و خرید هواپیمای جدید نیز افزود: در حال حاضر از ۳۳۰ فروند هواپیمای موجود در ناوگان هوایی کشور، ۱۷۵ فروند فعال است، چون شرکتهای هواپیمایی مشکل نقدینگی برای تامین موتور دارند تعداد هواپیماهای زمینگیر در حال افزایش است.
پاسخ ایرلاینها به درخواست دادستانی
دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه دادستانی تقاضای توقف افزایش ۳۰ درصدی نرخ بلیت هواپیماها را داده است، گفت: مشکلی با دادستانی نداریم، تابع قانون هستیم و طبق قانون برنامه و مصوبه شورایعالی هواپیمایی این رشد ۳۰ درصدی به تصویب رسیده است، اما اینکه چرا شورایعالی هواپیمایی ابلاغ نکرده است را نمیدانیم.
وی افزود: ادامه کار برای شرکتهای هوایی سخت شده بود و از قوه قضاییه، مجلس و دادستانی تقاضا داریم که مطابق قانون از شرکتهای هواپیمایی حمایت کنند.