خرید واگن از پکن / واگنهای چینی کی به تهران میرسند؟
به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، محسن هرمزی در جلسه امروز شورای شهر تهران با بیان اینکه امروز ۱۵۶۶ دستگاه اتوبوس فعال در خطوط اتوبوسرانی فعالیت داشتهاند، اظهار کرد: ۱۶۴۴ دستگاه اتوبوس در روز چهارشنبه هفته قبل فعال بودند که تلاش میکنیم به دو...
به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، محسن هرمزی در جلسه امروز شورای شهر تهران با بیان اینکه امروز ۱۵۶۶ دستگاه اتوبوس فعال در خطوط اتوبوسرانی فعالیت داشتهاند، اظهار کرد: ۱۶۴۴ دستگاه اتوبوس در روز چهارشنبه هفته قبل فعال بودند که تلاش میکنیم به دو هزار و ۷۱۲ دستگاه در مهرماه برسد که ۸۶۵ دستگاه در «متوقف جاری» خواهند بود.
وی با بیان اینکه ۱۳۸۵ دستگاه به جز قرارداد با «عماد خودرو» به ناوگان اتوبوسرانی اضافه می شود، تصریح کرد: ۳۴۰ دستگاه در قرارداد با شرکت عقاب نیز به ۷۰۰ دستگاه خواهد رسید و در قرارداد با هشت شرکت و ۱۸ قرارداد، به ۵۰۶۱ دستگاه خواهیم رسید و ما هفته قبل ۵۰۰ میلیارد تومان در بخش اتوبوسرانی و ۲۳۰۰ میلیارد تومان در مترو اوراق مشارکت جذب کردیم و از این رقم ۳۰۰ میلیارد تومان نیز هزینه شده است.
سرپرست معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با بیان اینکه ۱۳۳ دستگاه اتوبوس در دوره پنجم خریداری شده و در دوره فعلی ۳۱۲ دستگاه بوده است، افزود: قرارداد ۶۳۰ دستگاه واگن در ۱۳ دیماه سال ۹۷ منعقد شد و در دوره قبل هیچ اتفاقی نیفتاد، اما این قرارداد فعال شده و ۶۰ ماه طول می کشد و شرکت «نورینکو» فاینانس را دنبال می کند و شرکت «سی آرسی» تأمین قطعات را انجام خواهد داد. یکی از موضوعاتی که شهرداری تهران دنبال کرد بوژی مترو برای اولین بار با توافق با چین در کشور و در شرکت واگن سازی تهران ساخته خواهد شد و با این اقدام وارد لیست کشورهای واگن ساز خواهیم شد و ساخت بوژی بومی سازی خواهد شد.
وی با بیان اینکه از سال ۹۷ به بعد، متأسفانه تأمین ۱۵ درصد پیش پرداخت انجام نشد و یک خط اعتباری بین ایران و چین وجود داشت و می توانستند از ۸۵ درصد استفاده کنند اما ظلمی به مردم صورت گرفت و ۱۵ درصد پیش پرداخت انجام نشد، گفت: ما سعی کردیم که ۱۵ درصد سهم را مصوب کنیم؛ این قرارداد ذینفعان متعددی از جمله سازمان دهیاری ها و شهرداری ها، سازمان برنامه، بانک مرکزی، بانک کشاورزی و بانک شهر زا دارد و دولت به عنوان یک کار روی زمین مانده به این موضوع نگاه ویژه داشت و برای حل آن همت کرد.
هرمزی با بیان اینکه قرار شد سهم ۱۵ درصد پیش پرداخت از محل حواله های نفت صورت بگیرد که پیگیری های آن توسط شهردای تهران انجام شد و وظایف سازمان شهرداری ها را نیز شهرداری تهران بر عهده گرفت و هفته گذشته مسیر «ال سی» باز شد، اظهار کرد: مدیرعامل شرکت «نورینکو» در سفر هفته قبل خود به تهران اذعان کرد که این پیش پرداخت اقدام بزرگی بود. ما علاوه بر سهم ۱۵ درصدی، پرداخت ۲۵ درصد را نیز ابلاغ کردیم و تعداد واگنها از ۶۳۰ دستگاه واگن به ۷۹۱ دستگاه رسید و مشکل شهر تهران برای همیشه حل می شود.
وی با بیان اینکه بزرگترین خرید واگن در تاریخ مترو ۴۵۰ واگن بوده، قرارداد ۷۹۱ واگن جدید را بزرگترین خرید تاریخ دانست و گفت: ال سی بارگذاری و تقدیم طرف چینی شده است و با اینکه قرارداد ۱۸ ماهه بوده اما اولین واگن ۱۲ ماهه تحویل داده خواهد شد و مابقی به تدریج وارد خطوط می شود و برای تأمین ۱۱۳ دستگاه واگن ملی، ۲۱ دستگاه بدنه داشتیم و کار هفت بدنه در شرکت واگن سازی به پایان رسیده است. ۵۰ میلیون یورو در حساب موجود و در حال ابلاغ به پیمانکاران است.